Elbiler er 36% billigere at servicere end benzinbiler og plugin-hybrider
Hvis du er nysgerrig på, hvordan prisniveauet på service af elbiler er i forhold til andre biltyper, afslører en prisanalyse fra FDM, at elbiler er markant billigere at servicere end både benzinbiler og plugin-hybrider.
Ifølge analysen – der bygger på data fra 30 bilmodeller fra mærker som BMW, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Peugeot og Volkswagen – er elbiler hele 36 procent billigere at servicere end deres benzindrevne pendanter.
Mens benzinbilerne i FDMs undersøgelse har et indeks på 100, ligger elbilerne helt nede på indeks 64. Det er en markant forbedring i forhold til FDMs analyse fra 2021, hvor elbilerne lå på indeks 81. Der er altså sket en betydelig udvikling i serviceomkostningerne til elbilers fordel de seneste år.
Generelt lavere servicebehov hos elbiler
Som vi nævnte i starten, er der en udbredt myte om, at elbiler nærmest ikke behøver service, fordi der er færre bevægelige dele sammenlignet med en benzinbil.
Selvom dette ikke er korrekt, skal det dog i sandhed siges, at elbiler generelt har et lavere servicebehov end benzinbiler.
En FDM-undersøgelse fra 2015 sammenlignede således servicebehovet hos 9 elbiler og 9 sammenlignelige benziner. Den undersøgelse viste, at fem ud af de ni elbiler skal til service hvert andet år eller ved 30.-40.000 km. Reference-modellerne serviceres enten mindst en gang årligt, eller når de har kørt mellem 15.000 og 30.000 km.
Bremserne er særligt service-udsatte på elbiler
Selvom elbiler generelt har færre bevægelige dele end benzinbiler, er der stadig komponenter, der kræver særlig opmærksomhed.
Bremsesystemet er et af de områder, hvor elbiler faktisk kan have et unikt servicebehov.
Paradoksalt nok slides bremserne på en elbil ofte mindre end på en benzinbil på grund af regenerativ bremsning, hvor bilen bruger el-motoren til at bremse ved at omdanne bevægelsesenergi til strøm.
Men netop dette mindre slid kan skabe problemer, da bremserne kan ruste eller "fastfryse" på grund af manglende brug. Derfor anbefaler værksteder ofte regelmæssig inspektion og service af bremsesystemet på elbiler.
Ud over bremserne er det særligt kølesystemet til batteri og motor, der kræver jævnlig kontrol. Elbiler har typisk avancerede kølesystemer, der sikrer optimal temperatur for batteripakken og de elektriske komponenter. Hvis disse kølesystemer ikke fungerer optimalt, kan det føre til nedsat batteriydelse og i værste fald forkorte batteriets levetid.
Kølevæsken skal derfor kontrolleres og eventuelt skiftes efter producentens anvisninger.