Bilister kører galt i regnvejr
06. mar 2019
Foråret kan som bekendt være en våd årstid, der kræver respekt for ændrede kørselsforhold. Sænk farten og hold afstand lyder rådene.
Voldsomt eller langvarigt regnvejr - uanset om himlen pludseligt åbner sine sluser, eller det virker som om, hanen aldrig vil blive lukket igen, så skaber regnen udfordringer på de danske veje.
- Når der står meget vand på kørebanen, rykker vi ud til flere trafikuheld. Både til harmonika-sammenstød og til bilister, der er endt i et autoværn eller i grøften, fordi de fx kører ind i en rundkørsel med samme fart, som de plejer eller fordi de glemmer, at de på våde veje skal bruge længere tid på at bremse, fortæller Jens Reffstrup, der er distriktsleder for SOS Dansk Autohjælp i Østjylland.
Han opfordrer bilister til at have større respekt for de ændrede kørselsforhold, som regnvejr betyder:
- Som bilist skal man sænke farten og holde god afstand. Udsynet og styringsevnen bliver dårligere, og så kan bremselængden altså være væsentligt længere.
Når bilen surfer
Uanset om der er tale om en pludselig, voldsom byge, eller om regnen har silet i flere dage, opstår der risiko for aquaplaning, når vejene er dækket af vand.
Ved aquaplaning, eller på dansk dækslip, mister bilen vejgrebet, fordi dækkene ikke kan nå at lede vandet væk.
- Det føles som om, at bilen nærmest surfer. Bilen mister kontakt med asfalten, og dækkene glider bare, når man bremser. Særligt hvis dækmønstret er slidt, siger Jens Reffstrup.
- Når man bremser, glider dækkene, og bilen kan generelt være svær at styre. Fordi man bare kurer på overfladen, er aquaplaning lige så farligt som glatførekørsel, uddyber distriktschefen.
Flere sammenstød i tæt regn
Udover at sænke farten og holde afstand, bør man som bilist også være opmærksom på nedsat udsyn og synlighed. I tæt regn sker der flere sammenstød, fordi sigtbarheden er forringet.
- Når det regner meget, er det svært at se forankørende biler, hvis de ikke har lys på. Det er derfor en god idé at være opmærksom på, om baglygterne på bilen er tændt, eller om man skal sætte lys på manuelt, fortæller Jens Reffstrup.
Hvis vinduesviskerne ikke er i stand til at feje vandet af forruden, kan det også skabe farlige situationer. Viskerbladene bør skiftes, hvis de laver striber eller hopper hen over ruden, lyder opfordringen.
Kontaktinformation
Anette Bjørn Juncher, Vagtcentralchef, SOS Dansk Autohjælp, Tlf: 5118 6085