/

Er dit dæk punkteret? Få hjælp her

Autoredder sidder ved dæk der er punkteret
Autoredder sidder ved dæk med dæktryksmåler

Det kan være til stor frustration, hvis man som bilist opdager, at bilens dæk er punkteret.

At dit dæk punkterer, kan skyldes en række forskellige ting - eksempelvis kan et for lavt dæktryk skade dækket og øge rullemodstanden. Typisk sker punkteringer dog ved en udvendig genstand, som kan forårsage en langsom punktering.

Punkteringer er desværre ikke altid noget, du selv kan klare. 

Selvom de fleste nye biler er udstyret med dækreparationssæt, som mange kalder ”skum til punkteret dæk”, er det ikke altid den bedste løsning. Det skyldes, at et dækkit ikke nødvendigvis kan klare punkteringen på længere sigt, og det kan derfor være nødvendigt enten at få bilen nødtættet eller at få udskiftet dækket.

Få professionel fritrækning og bjærgning med SOS Autohjælp.

Autoredder der står og smiler

Vi rykker ud ved punkteret dæk

Hos SOS Dansk Autohjælp står vi altid klar til at hjælpe dig videre, hvis et af dine dæk er punkteret.

Dels er vi selvfølgelig altid klar med vejhjælp, hvor vi kommer ud og hjælper dig på stedet, så du kan komme hurtigt videre, men det stopper ikke her.

Vi har også samlet et overblik over, hvad du skal bruge i forskellige situationer, hvis du selv ønsker at håndtere det punkterede dæk - uanset om du påtænker at lappe dækket eller lave et decideret hjulskifte.


Hos SOS Dansk Autohjælp rykker vi ud og hjælper med dit punkterede dæk, uanset om du har et abonnement på vejhjælp i forvejen.

Du kan få akut vejhjælp ved punkteret bildæk allerede nu på tlf.: 70108090.

Autoredder sidder i teknikerbil og smiler samtidigt med at han kigger direkte i kameraet

Sådan hjælper vi med lapning eller udskiftning af dit punkterede dæk

Hvis du ønsker, at vi skal hjælpe med dit punkterede dæk, er vi altid klar - uanset hvor i landet du ringer fra. 

Vi har en gennemsnitlig responstid på bare 41 minutter, så fra du ringer til os, går der ikke lang tid, inden hjælpen er fremme til at sikre, at du kan komme trygt videre.

Når vi kommer frem til dig og dit punkterede dæk, er der flere måder vi kan hjælpe på. Har du f.eks. selv et reservedæk - men ved ikke hvordan man monterer det - hjælper vi selvfølgelig med det.

Ellers er den løsning vi oftest foretager, en såkaldt ‘nødtætning’. 

En nødtætning er en midlertidig løsning, der sikrer, at du kan køre sikkert videre og få en reel lapning eller udskiftning senere hen. Kort sagt er det en metode, hvor vi sætter en prop i hullet, så du kan køre sikkert videre på dækket.

Vær opmærksom på, at hvis du får foretaget en nødtætning, må du maksimalt køre 80 kilometer med den og maksimalt køre 80 km/t.

Her kan se vores erfarne autoredder Frederik forklare og vise, præcis hvad en nødtætning er.

Autoredder der står og smiler
Autoredder sidder på huk og snakker med en hund

Andre muligheder for hjælp ved punkteret dæk

Kan der ikke laves en nødtætning på dit dæk, er der to muligheder tilbage.

I vores mange rullende værksteder har vi selvfølgelig også reservedæk med. Derfor kan vi også sætte et af dem på, hvis du ikke selv har et.

Vi har også mulighed for at bugsere din bil til værkstedet, hvis det skulle vise sig nødvendigt.

Uanset om dit dæk skal lappes eller udskiftes, kan du være sikker på, at vi altid finder den bedste løsning for dig og din bil. Vores mål er at sikre, at du kommer sikkert tilbage på vejen med et pålideligt dæk.

Vores erfarne team står klar til at håndtere situationen og sikre, at du kan fortsætte din rejse uden unødvendige forsinkelser. 

Ykh0997

Sådan kan du selv udskifte eller lappe et punkteret bildæk

Hvis du selv ønsker at håndtere sagerne, så er der flere muligheder for at komme godt videre. Du kan vælge enten at bruge et dækreparationskit og en nødlapning – her er det blot vigtigt, at du følger brugsanvisningen nøje. Ellers du kan sætte et reserve- eller nødhjul på, hvis du har sådan et.

Du kan også altid tilkalde assistance og ringe efter vejhjælp. 

Hvis du er det mindste i tvivl, anbefaler vi den sidste løsning, da arbejdet udføres af professionelle. På den måde er du sikret korrekt montering, hvis uheldet skulle være ude.

Reparation med et lappekit

Lapning af et punkteret bildæk med det såkaldte ‘lappekit’ sker gennem en skum – et flydende gummimateriale –  og foregår ved, at man fjerner den genstand, der har punkteret bildækket, sprøjter lappesprayen ind i dækket, og spreder den ud ved hjælp af tryk.

Lapningsskummet fordeler sig på dækkets indre side, og man kan køre langsomt videre til en bilmekaniker eller et dækcenter.

Lappesættet må kun bruges, hvis bildækket er punkteret på slidoverfladen, det vil sige det mønstrede område på dækket. Har du fået et hul i siden af dækket, må du ikke lappe det – her er du nødt til at få udskiftet det punkterede dæk.

Husk at skum til punkterede dæk kan blive for gammelt og miste sin lappeevne. Hvis du satser på at bruge et lappesæt som løsning ved hul i dækket, så bør du holde øje med forseglingsvæskens udløbsdato. 

Køb gerne en ny flaske skum til et punkteret dæk i god tid inden udløbsdatoen. På den måde er du garanteret virkning, hvis uheldet skulle være ude.

Vigtigt:

Hullet skal ikke være særligt stort, før lappekittet ikke virker. Derfor vil professionelle ofte foretage en nødtætning i stedet for at bruge skum. Det er også lettere i forhold til reparation af dækket.

Husk at SOS Dansk Autohjælp altid kan hjælpe dig videre både ved hjælp af nødtætning eller udskiftning af det punkterede dæk.

 

Udskift et punkteret dæk med et reservehjul eller et nødhjul 

Hvis der er plads i din bil, er et reservehjul (identisk med dine nuværende dæk) en smart løsning. På den måde er du altid forberedt og har mulighed for at komme hurtigt videre.

Dog er der i mange biler ikke plads til et reservedæk, og derfor kan et nødhjul være en løsning. Nødhjulet er nemlig et lettere og smallere dæk, som fylder mindre i bagagerummet.

Hvis du ikke kan have et decideret reservehjul med, har du også mulighed for at bruge et vinterdæk. Det er fuldt ud lovligt, så længe det kun fungerer som nødhjul. Du skal derfor være opmærksom på, at det er en midlertidig løsning, og at du kun må køre fra skadested til værksted på dette.

Et standard-reservehjul med en donkraft og en hjulnøgle koster typisk mellem 600 – 2.000 kr., afhængigt af hvilken type hjul, der købes. Til gengæld kan du genbruge det mange gange.

Når du skal have lappet et punkteret dæk eller købe et nyt, betaler du kun for lapningen eller det nye dæk. Dog kan prisen variere afhængigt af skadens størrelse samt værkstederne imellem.

Har du eksempelvis kørt på et punkteret dæk over en længere periode, kan det have beskadiget fælgen. I dette tilfælde vil den kræve udskiftning. Men ellers er der ikke andre omkostninger forbundet med en punktering, hvis du har brugt et reservehjul.

Læs mere: Guide: Sådan skifter du selv dæk på bilen

 

Få hjælp ved punktering af bildæk hos SOS Dansk Autohjælp:

Hos Dansk Autohjælp hjælper vi gerne med:

  • Udskiftning af hjul i forbindelse med punktering

  • Udskiftning af dækventiler i forbindelse med punktering

  • Nødtætning af et punkteret dæk, som efterfølgende kan lappes på værkstedet

Når værksteder holder lukket:

  • Dækudskiftning på stedet i en speciel dæk-servicebil eller på den nærmeste station. Her får du et nøddæk, som skal skiftes, når værkstedet har åbent igen.

  •  Bugsering af bil til værkstedet, når det er nødvendigt.

Ring efter vejhjælp hos SOS Dansk Autohjælp

Vi er der inden for en time og finder en løsning til dit punkterede dæk.

Har du et vejhjælpsabonnement, er det den billigste og sikreste løsning, du kan finde.

Vi tilbyder også akut vejhjælp til dig, der ikke har tegnet et abonnement til autohjælp. Har du fået et punkteret dæk? Ring til os, og få den hjælp, du behøver.

Vi sørger for at hjælpe dig godt og hurtigt videre.